II Światowy Zlot Śmigłowców / Międzynarodowe Zawody Śmigłowcowe FAI kat.2
- Szczegóły
- Odsłon: 331
![]() |
W sobotę 15 czerwca 2024, prawie tydzień przed ANTIDOTUM Airshow Leszno 2024 gościliśmy na lotnisku Aeroklubu Ziemi Lubuskiej w Przylepie gdzie odbyły się Międzynarodowe Zawody Śmigłowcowe FAI, odbywające się w ramach II Światowego Zlotu Śmigłowców. Pierwszą konkurencję piloci śmigłowców wykonywali "Slalom" który polegał na starcie z pustym wiadrem ze specjalnie zrobionymi otworami, nabranie wody z beczki, przelot z pojemnikiem wypełnionym wodą pomiędzy bramkami w odpowiedniej kolejności i umieszczeniu wiadra na blacie o powierzchni 1 m2 . Natomiast drugą konkurencją był "Fender" ze specjalnym odbojnikiem na 5-metrowej linie, którego należało po kolei umieszczać w specjalnie do tego przygotowanych beczkach. |
Poza śmigłowcami sportowymi, biorącymi udział w zawodach FAI, w ramach imprezy śmigłowcowej na lotnisku w Przylepie prezentowane były polskie śmigłowce wojskowe: PZL-Świdnik SW-4 Puszczyk, PZL-Świdnik W3PL Głuszec, Mil Mi-24 V Hind, Mil Mi-17 Hip, Mil Mi-2 Hoplite oraz Mil Mi-14PL Haze. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
F-16 w Polsce
- Szczegóły
- Odsłon: 915
18 kwietnia 2003 r. rządy Polski i Stanów Zjednoczonych podpisały kontrakt na dostawę 36 jednomiejscowych samolotów bojowych F-16C i 12 dwumiejscowych samolotów szkolno-bojowych F-16D w latach 2006-2008. Samoloty te zostały wyprodukowane przez zakład Lockheed Martin Aeronautics Company w Fort Worth w Teksasie. Pierwsze cztery polskie F-16 Fighting Falcon (Jastrząb) zostały przekazane Polsce 11 listopada 2006 r. w czasie uroczystości z udziałem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Ostatnie trzy dostarczono 12 grudnia 2008 r. Samoloty pomalowano w dwukolorowy kamuflaż, składający się z szarych plam na jasnoszarym powierzchniach górnych, dolne powierzchnie są jednolicie jasnoszare. Szachownice w kolorze biało-czerwonym malowane są na stateczniku pionowym oraz na dolnych powierzchniach obu skrzydeł. Podstawowym zadaniem polskich F-16 Jastrząb jest obrona powietrzna. Do tego rodzaju zadania zostały one wyposażone we wszelkie dostępne środki bojowe i wyposażenie. Wielozadaniowe samoloty myśliwskie F-16 Fighting Falcon trafiły do dwóch baz: 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach (Poznań-Krzesiny) i 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rekonstrukcja historycznych wydarzeń sprzed ponad 105 lat
- Szczegóły
- Odsłon: 1179
Rekonstrukcja historycznych wydarzeń sprzed ponad 105 lat – 5 edycja. Organizator: Port Lotniczy Poznań-Ławica, Realizacja: Stacja Lotnicza Ławica, Towarzystwo Historyczne w Kcyni oraz Piętnastacy czyli przedstawiciele 15 Pułku Ułanów Poznańskich (Strzelcy Konni Straży Poznańskiej). Uroczystości rekonstrukcyjne rozpoczęły się porannym apelem o godz. 6.30 na Wzgórzu Berlińskim oraz rekonstrukcją tych zdarzeń porannych, gdzie w szturmie zdobyli niemieckie lotnisko wojskowe we wsi Ławica pod Poznaniem, przejmując m.in. samoloty bojowe i szkoleniowe. Wydarzenie to miało istotny wpływ na przebieg powstania, ale także na rozwój polskiego lotnictwa. Stacja lotnicza była ostatnim bastionem oporu Niemców w pobliżu wyzwolonego Poznania. Natomiast po godzinie 13:00 odbyła się główna inscenizacja przy ul. Bukowskiej gdzie rekonstruktorzy otworzyli zdobycie przez powstańców wielkopolskich poznańskiego lotniska Ławica ostatniego bastionu oporu Niemców w wyzwolonym Poznaniu, które miały miejsce w nocy z 5 na 6 stycznia 1919 roku. Dzięki zbrojnej akcji udało się zdobyć cały sprzęt lotniczy i sprawne samoloty znajdujące się na lotnisku. Od stycznia 1919 roku powstańcy dysponowali siłami powietrznymi, dającymi możliwość wykonywania lotów bombowych na terytorium wroga, a po włączeniu Armii Wielkopolskiej w struktury Wojska Polskiego siły powietrzne z regionu stanowiły ponad połowę stanu floty lotniczej i niewątpliwie przyczyniły się do ogólnego sukcesu na frontach podczas wojny polsko-bolszewickiej (1919-1921). Dla przybyłych przygotowano także koncert pieśni patriotycznych i świątecznych, wystawę sprzętu militarnego i starych pojazdów.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
105. Rocznica zdobycia lotniska Poznań-Ławica
- Szczegóły
- Odsłon: 646
W dniu 27 grudnia 1918 roku rozpoczęło się Powstanie Wielkopolskie, które było jednym z nielicznych polskich zrywów niepodległościowych zakończonych zwycięstwem. Sukces ten zaowocował włączeniem ziem Wielkopolski do odradzającej się II Rzeczypospolitej. Natomiast już 6 stycznia 1919 roku rozegrała się zwycięska bitwa o niemiecką stację lotniczą, wtedy jeszcze w podpoznańskiej wsi Ławica. Powstańcy Wielkoposcy oddali cztery strzały armatnie ze Wzgórza Berlińskiego (północne tereny lotniska Ławica), nie powodując pożarów i strat w samolotach będących wtedy na lotnisku. Po około 20 minutach Polacy opanowali w pełni teren stacji i w efekcie zdobyli 26 sprawnych samoloty, zakonserwowane części kilkuset kolejnych maszyn oraz 20 karabinów maszynowych, spore zapasy innej broni i amunicji wartych nawet 200 milionów marek niemieckich. Tego dnia obchodzona jest rocznica zdobycia lotniska Ławica przez Powstańców Wielkopolskich przy Pomniku upamiętniającym Zdobywców Ławicy przy starym terminalu Portu lotniczego. Tak samo było w tym roku, gdzie oddano hołd bohaterom tamtych, trudnych czasów przy pomniku Zdobywców Ławicy, podczas której zostały złożone wieńce i wiązanki, a także wygłoszone zostały okolicznościowe przemówienia. W uroczystościach wzieli udział władze miasta Poznania, władze Portu Lotniczego Poznań-Ławica, przedstawiciele Aeroklubu Poznańskiego, przedstawiciele Klubu Seniorów Lotnictwa Aeroklubu Poznańskiego, przedstawiciele 31 Baza Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny, przedstawiciel 2 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego, komendant Szkoły Podoficerskiej Wojsk Lądowych, przedstawiciele V. Korpusu Armii USA, przedstawiciele Stowarzyszenia Miłośników Lotnictwa Wojskowego "Krzesiny" oraz inni goście, mieszkańcy miasta Poznania i młodzież. Oddano także hołd lotnikom z Wielkopolski zamordowanym w Katyniu.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Strona 2 z 16